Bore-out: Wat is het en hoe voorkom je het? 

Wat is een bore-out en hoe ontstaat het?

Bore-out, een term die rond 2000 voor het eerst werd geïntroduceerd, beschrijft de toestand van mentale en emotionele uitputting als gevolg van een gebrek aan uitdaging en betekenisvol werk. Waar een burn-out wordt gekenmerkt door overmatige stress en overbelasting, ontstaat een bore-out wanneer werknemers zich vervelen en onderprikkeld voelen op hun werkplek. Dit gevoel kan opspelen wanneer medewerkers geen stimulerende taken hebben en zich niet voldoende betrokken voelen bij hun werk. Wanneer een medewerker veel routineuze taken uitvoert, er gebrek aan uitdaging is en er weinig mogelijkheden zijn voor persoonlijke ontwikkeling, is de kans het grootst dat een medewerker in een bore-out terecht komt. 

De gevolgen van een bore-out

Werknemers die te maken hebben met een bore-out ervaren vaak gevoelens van lusteloosheid, demotvatie en een afnemend gevoel van eigenwaarde. Dit kan leiden tot een negatieve spiraal, waarbij de productiviteit en het welzijn van de medewerker wordt aangetast. Naast de schadelijke effecten voor de medewerker zelf, kan een bore-out ook op organisatorisch niveau negatieve effecten hebben. Wanneer er bore-out binnen de organisatie voorkomt kan dit leiden tot een daling van de algehele productiviteit en tevredenheid binnen de organisatie. Daarnaast kan een gebruik aan uitdaging leiden tot minder innovatie en creativiteit, wat op lange termijn schadelijk kan zijn voor de concurrentiepositie van de organisatie. 


Zo kan je bore-out onder werknemers voorkomen

De volgende vijf stappen helpen jou om bore-out onder werknemers te voorkomen:

  1. Persoonlijke aandacht en open communicatie: Persoonlijke aandacht is van groot belang om onvrede of verzuim te voorkomen. Vraag in open gesprekken gericht naar wat jouw medewerkers energie geeft, zodat potentiële gevallen van een bore-out op tijd kunnen worden voorkomen. Daarnaast helpt een cultuur waarin werknemers zich vrij voelen om hun behoeften en zorgen te uiten bij het voorkomen van verveling en demotivatie.
  2. Bied meer uitdaging: Wanneer een medewerker aangeeft dat diegene te weinig uitdaging voelt, is het van belang hier naar te luisteren. Denk bijvoorbeeld eens na over welke extra en/of meer complexere taken deze medewerker kan uitvoeren. 
  3. Rouleer: Wanneer een medewerker iedere dag hetzelfde werk moet doen, is de kans groot dat er een bore-out ontstaat. Het kan daarom helpen om binnen de organisatie te kijken welke taken gerouleerd kunnen worden tussen verschillende medewerkers. Daarnaast kan de roulatie van taken het gevoel van saamhorigheid binnen de organisatie ook bevorderen.
  4. Biedt opleidingsmogelijkheden: Om medewerkers te blijven prikkelen is het belangrijk om verschillende opleidingsmogelijkheden aan te bieden. Op deze manier kan een medewerker nieuwe dingen leren, waardoor bijvoorbeeld het takenpakket kan worden uitgebreid en/of er perspectief kan worden gegeven aan doorgroeien binnen de organisatie. Deze elementen motiveren medewerkers om zich optimaal in te zetten binnen de organisatie. 
  5. Focus op persoonlijke ontwikkeling: Ga regelmatig met je medewerkers om tafel om de doelen van medewerkers op te stellen en deze te blijven monitoren. Wanneer je samen met medewerkers werkt aan de opgestelde doelen en medewerkers van feedback voorziet, motiveert dit hen om zichzelf te ontwikkelen. Mocht een medewerker binnen de organisatie toch vastlopen, zou het inschakelen van bijvoorbeeld een loopbaancoach eventueel een oplossing kunnen bieden. Een loopbaancoach kan namelijk samen met de medewerker kijken naar wat de medewerker drijft in diegene zijn werk en op basis daarvan vervolg stappen zetten. 

In conclusie is het belangrijk om binnen de People & Culture strategie van een organisatie rekening te houden met de risico's van een bore-out. Het is daarom van belang om een werkomgeving te creëren die uitdagend, stimulerend en betekenisvol is voor medewerkers. Dit verhoogt namelijk zowel de medewerkerstevredenheid en daarmee potentieel ook het succes van de organisatie. Het is de taak van People & Culture professionals om een dusdanige cultuur vorm te geven en constant te blijven waarborgen. 

Deel dit artikel:

Wil jij klaar zijn voor morgen door te bouwen aan een toekomstbestendige cultuur?

Bij Generatie Morgen helpen we organisaties bij het ontwikkelen en vormgeven van een effectieve en positieve bedrijfscultuur. Wij geloven dat de kracht van een goede cultuur, ondersteund door inspirerend leiderschap, de weg is naar een veelbelovende toekomst vol kansen en prestaties. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.

Gratis consult
BP 08080 2