Aanleiding hiervoor is uiteraard ook de verschuiving van de focus. Inmiddels weet iedereen dat succesvolle organisaties bestaan uit een goede bedrijfscultuur, uitstekend werkgeverschap en vooral uit medewerkers die vol passie en overgave hun werk doen. Dit zijn medewerkers die voelen dat ze ergens bij horen, dat ze een waardevolle bijdrage leveren en dat zij centraal staan. Maar hoe kom je als organisatie terecht in zo’n situatie waarin iedereen alles door een roze bril lijkt te zien?
“Behandel niet je klant als koning, maar behandel je medewerker zo. Zij zullen vervolgens jouw klanten behandelen als koningen.” Een principe dat je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt in leiderschapsprogramma’s en managementopleidingen. Klinkt vrij logisch, toch? Ook wij kennen vanuit de praktijk tientallen voorbeelden waaruit blijkt dat dit principe waar is. Wanneer je mensen tevreden zijn en werkgeluk ervaren bij jou op de werkvloer, dan zullen zij altijd beter presteren dan wanneer dit niet zo is. Dus waarom zou je dan niet alles investeren om dit voor elkaar te krijgen?
De bewustwording is een goed begin. Het begint wellicht met de verandering van de term Human Resource Management naar People & Culture. Dit geeft aan dat je het als organisatie anders ziet en anders wilt doen. Je wilt focussen op de mens en ziet hem/haar niet enkel als resource in je organisatie. Je ziet de persoon en al die personen samen maken je bedrijfscultuur. Wanneer je als organisatie grip krijgt op hoe de personen binnen je organisatie gelukkig maakt en een cultuur creëert waar mensen bij willen horen, dan kun je met vertrouwen de toekomst tegemoet. Want uiteindelijk is het een voldongen feit: mensen zijn dé succesfactor van de organisatie!
Generatie Morgen helpt organisaties bij het ontwikkelen en invullen van een toekomstbestendige People & Culture strategie. Wij schrijven geen onnodig lange adviesrapporten, maar geven je de praktische tools om op korte termijn verandering te realiseren. Benieuwd naar hoe wij dit doen? Neem contact met ons op.